12 June 2008

Pengirim SMS 'debat harga minyak RTM1' maki kerajaan


Jun 11, 08
Rata-rata pengirim sistem pesanan ringkas (SMS) dalam rancangan debat 'Penstrukturan Subsidi Minyak' di RTM1 malam tadi mengirim SMS memaki hamun kepada kerajaan.

Debat yang dianjur RTM1 jam 9.00 malam tadi menampilkan Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub; Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Dato' Shahrir Samad selain dua wakil media, Hanafiah Man dan Syed Munawar.

Antara isu yang diperkatakan melalui SMS tersebut ialah bagaimana kerajaan dilihat tergesa-gesa dalam menaikkan harga minyak yang sekaligus akan mengakibatkan kenaikan harga barangan keperluan.

Ada juga pengirim SMS yang menyatakan bahawa tindakan kerajaan ini hanya akan mengakibatkan rakyat terus berada dalam kemiskinan.

Selain itu ramai pengirim SMS yang menyatakan menteri-menteri hanya pandai bercakap mengenai rasional kenaikan harga minyak dengan pelbagai alasan.

Namun pengirim SMS juga berpandangan keperitan akibat kesan kenaikan harga minyak tidak dirasai para menteri kerana gaji, elaun dan 'claim' minyak yang dinikmati menteri tidak memungkinkan mereka menghadapi kemelut kenaikan harga minyak.

Ramai juga pengirim SMS dari Sarawak yang mempertikai tindakan kerajaan menaikkan harga minyak yang menyebabkan harga barangan di Sarawak kini melambung tinggi.

Ada juga pengirim SMS yang mendedahkan beberapa fakta mengenai perbandingan harga minyak antara negara pengeluar minyak di dunia dengan Malaysia yang mana Malaysia menawarkan harga minyak jauh lebih mahal.

Antara yang disebutkan ialah harga minyak di Venezuela (16 sen) dan Turkmenistan (25 sen) yang mana antara negara pengeluar minyak yang menawarkan harga rendah sedangkan nilai simpanan negara tersebut kurang berbanding Malaysia.

Namun dalam rancak pengirim SMS mengecam tindakan kerajaan menaikkan harga minyak, beberapa pengirim SMS juga menghantar kiriman ayat menyokong langkah kerajaan.

Antaranya pengirim mencadangkan agar rakyat Malaysia menggunakan basikal untuk bergerak, namun sebaik sahaja SMS tersebut terpapar dalam skrin televisyen rakan penulis yang turut serta bersama penulis menonton debat tersebut menyatakan rasa meluatnya dengan mesej tersebut.

Beliau berkata, rasionalkah jika seseorang yang kini menaiki kereta ke tempat kerja yang jaraknya lebih 50 kilometer menaiki basikal.

Kata rakan penulis, ini bukannya cadangan bernas menyelesaikan masalah rakyat, tetapi ianya mahu menjadikan rakyat Malaysia 'lembu' yang terus-menerus akan diperbodohkan kerajaan dengan alasan mengarut.

No comments: